האם ניצלתם את הטבות המס המגיעות לכם בהפקדות לחסכונות שלכם?

שנת 2020  בהחלט הובילה למציאות חדשה ואילצה את כולנו לבצע התאמות בשגרת החיים. מאז תחילת מגפת הקורונה, עצמאים רבים חווים פגיעה משמעותית בהכנסה. הסגרים התכופים, המגבלות והכללים החדשים פוגעים ביכולתם לנהל את העסק שלהם כפי שהיו רגילים בעבר.

סוף השנה המתקרב, הינו הזמן עבור עצמאי רבים לעשות סדר בהכנסות ובהוצאות, וחלק בלתי נפרד-  בהפקדות לקרן פנסיה, קופת גמל ולקרן ההשתלמות.

ביצוע הפקדות לקופת הגמל, קרן הפנסיה וקרן ההשתלמות עד לתקרה השנתית, עשוי לאפשר לכם להגדיל את החסכונות וליהנות מהטבות מס משמעותיות (לזכאים).

אם אתם מעוניינים להגדיל את החסכונות שלכם ע"י השקעה במוצר חיסכון נזיל לטווח קצר או ארוך, תוכלו להפקיד לקופת גמל להשקעה ולנצל את תקרת ההפקדה השנתית העומדת על כ- 71,000 ₪.

בעוד זמן קצר, בפתחה של השנה החדשה, תוכלו להפקיד שוב סכום של עד כ-71,000 ₪ ובכך להגדיל את החיסכון שברשותכם, אשר יושקע בשוק ההון במסלול השקעה לפי בחירתכם.

הפקדה לקופת גמל / קרן פנסיה

בתחילת שנת 2017 נכנס לתוקף שינוי משמעותי בשוק החיסכון לטווח הארוך, המחייב עצמאים שיש להם הכנסה מעסק או משלח יד, להפקיד כסף לטובת חיסכון פנסיוני. חובת ההפקדה חלה על הכנסה שנתית עד לגובה של 126,612 ₪ (נכון ל-2020).

זה חשוב מאוד, וגם משתלם: אתם דואגים לעצמכם לפרנסה עתידית שתשמש אתכם לאחר הפרישה, וגם זוכים בהטבות מס על ההפקדות.

ההפקדה המינימלית הקבועה בחוק עומדת על 902 שקלים לחודש, שהם 10,824 שקלים בשנה (לבעלי הכנסה נמוכה יותר מהשכר הממוצע במשק, ההפקדה נמוכה יותר ).

משנת 2018 הוטלו קנסות על עצמאים שלא הפקידו את השיעורים שנקבעו בחוק. עצמאי שלא יפקיד את הסכומים בהתאם לחוק לאחר קבלת ההתראה בפרק הזמן הנדרש – ייקנס !

שיעור ההפקדה המרבי לניצול מלוא הטבות המס הינו 16.5% מההכנסה השנתית המזכה, עד תקרת הכנסה שנתית מזכה של 211,200 ₪, על פי חלוקה של 11% לניכוי במס ו 5.5% לזיכוי במס. 

ליחיד אשר נהנה מהוצאה מוכרת עבור רכישת ביטוח לאובדן כושר עבודה, שיעור ההפקדה להטבת הזיכוי יעמוד על 5% בלבד (ולא 5.5%).

בהפקדה לקרן פנסיה חדשה מקיפה קיימת מגבלת הפקדה חודשית של 4,326 ₪ בחודש (51,912 ₪ בשנה) ולכן יש לוודא שאין חריגה ממגבלת ההפקדה במידה ובוצעו הפקדות לקרן במהלך השנה.

הפקדה לקרן השתלמות

אין שום סיבה לחכות ל 29/12 ולהעביר בלחץ את הכסף, רק כדי לגלות שהחברות סגרו את הקופות מוקדם יותר בגלל הקורונה (סתם ניחוש…).

אם אתם יודעים שאתם מתכוונים להפקיד, הפקידו כבר עכשיו.

כדאי להפקיד עד  סכום התקרה הפטורה ממס רווח הון (18,600 ₪) ולא עד סכום הניכוי המקסימלי (11,925 ₪), כיוון שמדובר בחיסכון האחרון בישראל שפטור מכל המיסים בעת המשיכה.

שיעור ההפקדה המרבי לניצול מלוא הטבות המס הינו 4.5% מההכנסה השנתית הקובעת, עד תקרת הכנסה שנתית קובעת של 265,000 ₪.

הפקדה עד לתקרה המוטבת 18,600 ₪ פטורה ממס רווח הון בעת ביצוע משיכה כדין.

מעבר לסכום זה יחול מס רווח הון בשיעור 25% (על הרווח הריאלי).

גם עצמאי שהכנסתו השנתית הקובעת נמוכה מהתקרה (265,000 ₪), רשאי להפקיד עד מלוא ״ההפקדה המוטבת״ וליהנות מפטור ממס רווחי הון.

לדוגמה, עצמאי שהכנסתו השנתית הקובעת הינה 100,000 ₪, יפקיד 4,500 ₪

(4.5% מהכנסתו) לקבלת הוצאה מוכרת. בנוסף, באפשרותו להפקיד 14,100 ₪ נוספים אשר לא יוכרו לו כהוצאה אך בגינם יהנה מפטור ממס רווח הון בעת המשיכה.

הפטור מרווחי הון עומד על גובה הפקדה שנתית של 18,600 ₪.

עצמאי המפקיד לקרן השתלמות נהנה מהוצאה מוכרת (ניכוי) בגין חלק מהפקדותיו לקרן, ומפטור ממס רווחי הון בעת המשיכה, עד לתקרה המוטבת.

קופת גמל להשקעה

בנובמבר 2016 השיק משרד האוצר מוצר חיסכון חדש ואטרקטיבי – "קופת גמל להשקעה", שהחזירה את קופות הגמל למרכז העניינים.

קופת גמל להשקעה היא מכשיר חיסכון דומה לקופות הגמל המסורתיות – כלומר הכסף המופקד אליהן ינוהל על ידי מנהל השקעות מקצועי במסלול השקעה המתאים לאופייכם (מנייתי, סולידי או שילוב שלהם), אבל עם בונוס – את הכספים שנצברו בקופה ניתן למשוך בכל עת ובכל גיל כסכום חד פעמי מבלי לשלם "קנס" על פירעון מוקדם כמו בקופות המסורתיות.

יתרון נוסף של קופת גמל להשקעה, הוא שחוסכים סבלניים שימשכו את הכספים שנצברו כקצבה מעל גיל 60, יקבלו פטור מלא מתשלום מיסים.

יודגש, כי בהתאם להוראות הדין החלות כיום, לא קיים מנגנון למשיכת הכספים כקצבה מקופת גמל להשקעה.

היתרונות האלו הופכים את קופת הגמל להשקעה לכלי חיסכון אידיאלי עבור כל המשקיעים, הן אלו שמעוניינים לחסוך לפנסיה והן עבור אלו שמתכוונים למשוך את הכסף בעתיד הקרוב יותר.

**האמור הינו בגדר המלצה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ/שיווק על פי כל דין.

לקבלת הצעה מלאו פרטיכם

Algohex Facebook Icon
לוגו של וואטסאפ לנציג בוואטסאפ
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן