השפעת משבר הקורונה על החסכונות שלנו

בחודשיים האחרונים, עם היוודע קיומו של נגיף חדש מסין, החלו בורסות העולם להגיב לידיעה.

חלק מהכלכלנים המעיטו תחילה בחשיבות האירוע וטענו שיפגע בעיקר בבורסות במזרח אסיה, וחלק כינו אותו בשם  "ברבור שחור" ( אירוע שלא ניתן לחזות אותו, ולא ידועים מימדיו עד שיסתיים).

לאט לאט עם התפשטות הנגיף מאסיה לאירופה ולצפון אמריקה, החלו הצניחות בממדים בכל שווקי העולם. מאז ינואר ועד כה (22.03) , ירדו ערכי המדדים בין 25-35% . דוגמא לכך אפשר לראות :

איך הבורסה משפיעות על הכסף שלנו ?

גם אם אנו לא רוכשים מניות באופן ישיר, קרנות הפנסיה , ההשתלמות וקופות הגמל בהן נמצאים החסכונות שלנו, עושים זאת .

אם ניקח לדוגמא קרן פנסיה, מנהליה מפזרים את ההשקעות באופן מגוון (מניות, סחורות, אגרות חוב, מטבעות וכיוב'). ככל שערך המוצר אותו רכשו צונח, כך ההשקעה של הכסף שלנו תהיה שווה פחות.

האם יש מה לעשות ?

המשקיעים נוקטים ב-3 גישות עיקריות :

  1. חותכי ההפסד– אלו משקיעים שהפסידו, ומוכרים את השקעתם בהפסד כדי למנוע הפסד נוסף.
    לדוגמא, תיק ההשקעות שלנו הוערך ב100,000 ₪ ערב המשבר. כעת הוא מוערך ב70,000 ₪. אנו משלימים עם ההפסד ומוכרים אותו בשוויו הנוכחי.
    הליך זה מתבצע כאשר אנו משוכנעים שנכונו לנו עוד הפסדים רבים, ואנו לא מאמינים ביכולת תיק ההשקעות להחזיר את ההפסדים ולכן "טוב ציפור אחת ביד…".
  1. יושבים על הגדר – אלו משקיעים שהפסידו והשלימו עם ההפסד, אך מאמינים ביכולת תיק ההשקעות להתאושש. אלו נמנעים ממכירה בתקווה לימים טובים יותר.
  2. מחפשי הסיכונים – אלו משקיעים שמאמינים בשחייה נגד הזרם. דווקא שההשקעות בירידה, הם קונים הרבה ובזול, מתוך מחשבה שבעתיד ההשקעות יישאו פרי.

מהי הגישה הנכונה ?

אין לדעת. כולם חכמים בדיעבד.

אולם, ניסיון העבר מראה שהבורסה נוטה להתאושש לאחר משבר. לעיתים ההתאוששות תגיע אחרי שנה, ולעיתים כעבור עשור.

כך היה אחרי משבר הסאב פריים ב2008, משבר בועת הדוט קום ב2000 , משבר מניות הבנקים ב1983 וכן הלאה.

המשותף לכולם, הוא שבזמן הווה בשיא המשבר, אנחנו תמיד חושבים שהוא גדול יותר מהמשברים הקודמים (וזה לא בהכרח נכון), משברים נגמרים. חוץ מזה, בעשורים האחרונים הם מתקצרים – ככה זה בעידן הנוכחי. אז בטח שתהיה מכה כלכלית – גם בכלכלה הריאלית וגם בבורסה, אבל לכמה זמן? לא בטוח שמדובר באירוע של שנים.

בתקופות כאלו , לדעתנו נכון להיוועץ באיש מקצוע ולא להתנהל מתוך תחושת פאניקה. לעיתים, החלטות שנעשות בפחד, הן החלטות לא טובות.

חשוב להדגיש- האמור הינו סקירה כללית ואין בו משום ייעוץ או המלצה על דרך פעולה כלשהי.

 

 

 

לקבלת הצעה מלאו פרטיכם

Algohex Facebook Icon
לוגו של וואטסאפ לנציג בוואטסאפ
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן